21 Красавіка
21.04.2020

Імбір, лімон, часнок... Што ўмацуе імунітэт у перыяд COVID-19?

logo
Харчуйся правільна
159 0 20
Памер шрыфта:
  • A
  • A
  • A

Галоўным абаронцам арганізма ад вірусаў з'яўляецца імунітэт. Прыкладна на 50% яго сіла залежыць ад ладу жыцця, у тым ліку харчавання. Што рабіць, каб умацаваць імунітэт і супрацьстаяць хваробам?

Імунітэт. Харчаванне падчас пандэміі каранавіруса.

  • Захоўваць пітны рэжым, бо першы бар'ер на шляху віруса – увільготненыя слізістыя. Неабходна не менш за 25 мл/кг масы цела ў суткі.
  • Ужываць больш багатых на клятчатку прадуктаў. Яны падтрымаюць нармальную мікрафлору кішэчніка, у якім знаходзіцца 80% імунітэту. Гародніна, садавіна, ягады – мінімум 400 г у дзень, 2/3 з якіх – гародніна, лепей не менш за пяць відаў і рознага колеру. Дапушчальныя 2 фрукты ў дзень, пажадана тыя, якія растуць у нашай краіне (дарэчы, замарожаныя не губляюць сваіх карысных уласцівасцяў). Багатыя на клятчатку суцэльназерневыя крупы, а таксама сухафрукты (не больш за 20 г у дзень), арэхі і насенне (не больш за 30 г у дзень).
 
Кацярына Пратасава
Урач-дыетолаг камбіната харчавання «Вітамін», галоўны пазаштатны дыетолаг Міністэрства аховы здароўя
Для мікрафлоры кішэчніка карысныя прабіётыкі і прэбіётыкі. У першую чаргу рэкамендую кісламалочныя прадукты і сыр. Падтрымліваюць здароўе СКТ за кошт утрымання інуліну цыкорый і тапінамбур. Ад прысмакаў, выпечкі і салодкіх напояў лепей адмовіцца. Цукар вельмі любяць патагенныя бактэрыі і грыбкі кішэчніка, якія падаўляюць рост карыснай мікрафлоры і зніжаюць імунітэт.
  • Уключыць у рацыён зялёны і жоўты перцы, спаржу, вішню. У іх утрымліваецца кверцэтын, актыўны ў дачыненні да вірусаў.
  • Звярнуць увагу на чорныя парэчкі, журавіны, кіслую капусту – лідараў па ўтрыманні вітаміну С. Багаты на яго адвар з шыпшыны.
  • 2-3 разы на тыдзень есці рыбу (порцыя 100-120 г), а менавіта – палтус, ласось, селядзец, тунец, макрэль, сардзіны. Багатая амега-3 на тлустыя кіслоты, якія забяспечваюць будаўнічыя блокі для вытворчасці супрацьзапаленчых гармонаў – эйказаноідаў, дабратворна ўплываюць на імунную сістэму. Шмат амега-3 у ільняным алеі.

Імунітэт. Падтрымліваем харчаваннем. 2-3 разы на тыдзень есці рыбу.

  • Штодня можна з'ядаць адно яйка. Яйкі ўтрымліваюць цынк, які павялічвае выпрацоўку лімфацытаў, падаўляе размнажэнне вірусаў і скарачае працягласць iнфекцыi, валодае супрацьзапаленчымі ўласцівасцямі.
  • Мяса, птушка, рыба, малочныя прадукты і яйкі з'яўляюцца крыніцай імунных бялкоў – антыцелаў, якія адыгрываюць важную ролю ў абароне арганізма ад бактэрый, вірусаў і паразітаў. Порцыя мяса ці птушкі павінна быць памерам з вашу далонь. Малочныя прадукты – да 500 г у дзень.
  • Выключыць вэнджаніну, кансервы, марынады, рафінаваныя прадукты з перавагай насычаных тлушчаў або транстлушчаў, цукру і солі, фастфуд. Гэтыя прадукты зніжаюць натуральную абарону арганізма.

Імунітэт. Падтрымліваем харчаваннем. Не ямо вяндліну.

  • Пажадана прадыягнаставаць утрыманне ў арганізме імунамадулюючага вітаміну D. Яго можна піць у прэпаратах або дадатках, каб атрымліваць не менш за 3-5 тысяч МЕ ў дзень. Крыніцы вітаміну D: рыбін тлушч, ялавічная печань, ласось, селядзец, скумбрыя, ікра, тунец, яйкі, вяршкі, смятана.
  • Каб умацаваць лёгкія, асабліва ў перыяд пандэміі, карысна з'ядаць 15-20 г сметанковага масла штодня (лёгкія тлушчазалежныя – і без паўнавартаснага паступлення ў арганізм з ежай тлушчаў іх праца парушаецца. У такім выпадку любая інфекцыя, у тым ліку каранавірусная, пранікае ў іх значна лягчэй). Таксама дабратворна на лёгкія ўплываюць курыныя яйкі, нерафінаваны раслінны алей  і топленае масла, малочныя прадукты, ікра, тлустая рыба, мяса, субпрадукты, птушка.
 
Кацярына Пратасава
Урач-дыетолаг камбіната харчавання «Вітамін», галоўны пазаштатны дыетолаг Міністэрства аховы здароўя
Рэкамендацыя наконт прафілактыкі інфекцыі гарэлкай спрэчная. Алкаголь – гэта перш за ўсё таксін, які негатыўна ўплывае на ўвесь арганізм, зніжае самакантроль і можа правакаваць дэпрэсіўныя станы.

Чым карысныя імбір, лімон, часнок і куркума?

Часнок і цыбуля ўтрымліваюць аліін, які пры разразанні ці расцісканні пераўтворыцца ў аліцын – прыродны антыбіётык, высока актыўны супраць бактэрый. Аднак яго ўзаемадзеянне з вірусамі вывучанае недастаткова.

Імунітэт. Карысць ужывання часнаку.

Імбір з-за вялікага ўтрымання аскарбінавай кіслаты, вітамінаў групы В, А, цынку, кальцыю, ёду, прыродных антыбіётыкаў і антыгрыбковых элементаў умацоўвае арганізм і павышае супраціўляльнасць да захворванняў. Актыўнае рэчыва гінгерол змякчае запаленчыя працэсы і хранічны боль. Імбір дапамагае арганізму ачысціцца амаль ад усіх відаў таксінаў.

Дзеючае актыўнае рэчыва куркумы – куркумін – магутны імунны стымулятар і прыродны антыбіётык, які перашкаджае бактэрыяльным ускладненням пры вірусных інфекцыях. Куркуму можна дадаваць у мясныя і рыбныя стравы, макароны, кашу, амлет.

Карысць лімонаў звязаная з утрыманнем у іх аскарбінавай кіслаты ў асаблівай форме. Яна здольная аднаўляць жалеза, якое знаходзіцца ў акісленым стане. Адноўленае жалеза можа ўступаць у рэакцыі, у выніку якіх утвараюцца вольныя радыкалы. Яны дапамогуць справіцца з інфекцыяй, бо забіваюць вірусы і бактэрыі. Ужываюць лімоны з лупінай.

Імунітэт. Ужываем лімон з лупінай.

Калі ўсё ж захварэлі

 
Кацярына Пратасава
Урач-дыетолаг камбіната харчавання «Вітамін», галоўны пазаштатны дыетолаг Міністэрства аховы здароўя
Пры развіцці хваробы харчаванне павінна быць накіраванае на вывядзенне таксінаў і павелічэнне супраціўляльнасці арганізма інфекцыі. Адно з галоўных патрабаванняў у востры перыяд – лёгкая засваяльнасць ежы, каб не перагружаць працай арганізм, сілы якога сканцэнтраваныя на барацьбе з хваробай.
  • Харчуйцеся часта (3 асноўныя прыёмы ежы і 2 перакусы), дробава.
  • Ежу рыхтуйце на пары або ў духоўцы, каб максімальна захаваць яе карысныя ўласцівасці і павялічыць біядаступнасць нутрыентаў.
  • Ужывайце больш вадкасці – 30-40 мг/кг масы цела ў суткі, улічваючы іншую вадкасць у рацыёне. Лепей піць чыстую ваду, можна з даданнем сокаў, морсы, гарбату з мятай, шалфеем, шыпшынай, ліпай, мёдам. Нельга занадта халодныя, занадта гарачыя і газаваныя напоі.

Імунітэт. П'ем морс.

У перыяд вострай інтаксікацыі забаронены алкаголь. Супрацьпаказаныя вэнджаніна, вострыя прыправы, вострыя і смажаныя стравы, грубая клятчатка. Пагоршыць самаадчуванне могуць прадукты, якія выклікаюць закісанне ў кішэчніку (бабовыя, чорны хлеб, сырая капуста).

 
Кацярына Пратасава
Урач-дыетолаг камбіната харчавання «Вітамін», галоўны пазаштатны дыетолаг Міністэрства аховы здароўя
Задача харчавання пасля хваробы – аднаўленне арганізма. Важна наладзіць працу кішэчніка, якая можа парушацца прыёмам антыбактэрыяльных сродкаў і іншых медыкаментаў. Неабходна штодня ўжываць прадукты і стравы, якія стымулююць аднаўленне нармальнай мікрафлоры. На ноч карысны кісламалочны напой. Па-ранейшаму неабходна берагчы стрававальную сістэму ад стрэсу: выключыць вэнджаніну, кансервы, саленні, вострыя прыправы, газаваныя напоі, смажаныя стравы і фастфуд. Сталым людзям неабходна выбіраць прадукты і стравы, якія не выклікаюць запораў.

Фота эксперта – Аксана Жураўлёва.

Падпісвайцеся на наш канал у Telegram, групы ў Facebook, «УКантакце», у «Аднакласніках» – і будзьце ў курсе свежых навінаў! Толькі цікавыя відэа на нашым канале YouTube, далучайцеся!

Матэрыялы на сайце 24health.by носяць інфармацыйны характар і прызначаныя для адукацыйных мэтаў. Інфармацыя не павінна выкарыстоўвацца ў якасці медыцынскіх рэкамендацый. Ставіць дыягназ і прызначае лячэнне толькі ваш урач. Рэдакцыя сайта не нясе адказнасці за магчымыя негатыўныя наступствы, якія ўзніклі ў выніку выкарыстання інфармацыі, размешчанай на сайце 24health.by.

159 0 20

Наверх